• Hello Rob

    Great page - wow!

    Off topic - please send me an email about the Bavarian part of your wonderful homepage.

    Liebe Grüsse vom Ralph

    "Der beste Platz für Politiker ist das Wahlplakat. Dort ist er tragbar, geräuschlos und leicht zu entfernen." Vicco von Bülow aka Loriot.


  • Hallo Sammlerfreunde,

    ein Überseebrief vom 4.10.1847, von New Orleans nach Paris.

    Vorderseitiger blauer Aufgabestempel ORLEANS OCT 4.

    Roter, rechteckiger Stempel COLONIES + ART 13 ???(englischer Stempel????

    Roter Eingangstempel BOULOGNE 2ANGL 31.OCT 1847

    Rechts oben eine blaue 10 ????Absendergebühr???? 10 Cent

    In schwarz wurde eine 15 notiert. Musste der Empfänger 15 Decimes bezahlen?

    Siegelseitiger roter Stempel BO 29 OCT 47 ???? London Transitstempel?????

    Leider ist kein Inhalt mehr vorhanden.

    Wie setzen sich die Gebühren zusammen? Wer musste was bezahlen?

    Wie war der Leitweg? Eventuell: ????New Orleans - London - Boulogne - Paris ????

    Wofür steht der COLONIES + ART 13 Stempel? Wurde er in London abgeschlagen?

    Bitte um eure Hilfe?

    Liebe Grüße

    Franz

  • Hallo Altsteierer,

    vielleicht findet sich ja noch ein Experte für Nordamerika ;) Bis dahin versuch ich es mal mit meinem Halbwissen:

    Die 10 cent mein ich sind die Inlandsgebühr für die USA, die der Absender bezahlt hat. Der Brief ist dann über England nach Frankreich gelaufen, der kleine rote auf der Rückseite ist der Ankunftsstempel in England. Der "Colonies" Stempel ist der Verrechnungsstempel zwischen England und Frankreich und wurde in England abgeschlagen bevor er dann über Boulogne nach Paris weitergeleitet wurde. In Paris hat der Empfänger dann die 15 decimes bezahlt für die Überfahrt und die Weiterleitung von England nach Frankreich.

    Gruss

    Andreas

  • Hello Franz!

    The 10 cents prepaid for the internal mails in the United States as Andreas says. The rate period was from July 1, 1847 to June 30, 1851. It was 10 cents for distances over 300 miles (not including California and Oregon, which was 40 cents). Rate per 1/2 ounce.

    The letter went from New Orleans to Boston, most likely. It probably went on the Cunard LIne's Hibernia on Oct 16, arriving in LIverpool on Oct 28. Then London on Oct 29. I believe the red marking on the back is a London mark. The docket suggests it was intended for a French steamer, but it went via the British as it shown with the red French mark on the front.

    I believe it is 15 decimes collected from the recipient. 10 decimes (1 franc) to cover transit over Atlantic and via England. 5 decimes for internal rate for France. this is using the 1828 internal rates for 7.5 grams for a distance from 220km to 300km. Bouglogne to Paris is about 260 km.

    Rob

  • Hello everyone!

    Here is a double weight letter (more than 1/4 ounce and no more than 1/2 ounce) to France from the United States. Unfortunately, the sender only put a 24 cent stamp on the envelope, so it was short paid.

    Short paid mail was treated as entirely unpaid, so the 24 cent stamp paid for no services and the US postal services kept all of those proceeds! The French postal service collected 16 decimes from the recipient. Since this item was carried on a British packet, only 6 cents were debited to the United States. The French were responsible to the British for the packet service and the English transit (equivalent to 16 cents in US currency).

    The rate at the time (until the end of 1869) was 15 cents per 1/4 ounce from the US to France (80 centimes per 7.5 grams from France to the US).

    Have a good day all!

    Rob

  • Hello all,

    Here is an item that was shown on a prior post that has a number of my older exhibit pages.

    This is an 1862 envelope from the US to France. It weighed more the 1/4 ounce and no more than 1/2 ounce, which qualified it as a double rate letter. Thirty cents in postage were applied using an unusual combination of stamps.

    This went via an American Packet to Britain and then it crossed the channel to France. The US passed 12 cents to France to cover the French internal mail costs and the transit fee via Britain. The US used 18 cents to pay for their internal mail plus the cost of sailing across the Atlantic.

    Have a good weekend alll!

    Rob

  • Hello Rob

    I´d prefer the 1st one, but I would not mind finding the 2nd one at an exhibition.

    A question about poste restante: Did this postal service cost anything in the US at that time?

    P.r. letters to France got this service for free.

    Liebe Grüsse vom Ralph

    "Der beste Platz für Politiker ist das Wahlplakat. Dort ist er tragbar, geräuschlos und leicht zu entfernen." Vicco von Bülow aka Loriot.


  • Ralph,

    Poste restante did not cost anything in the United States at this time. On the other hand, carrier delivery cost 1 cent in the few cities where it was provided until 1863.

    If a letter was advertised in the local paper, there would be a charge to cover that cost.

    Rob

  • Thanks, Rob - I was not sure about those costs, but now I am. :)

    Liebe Grüsse vom Ralph

    "Der beste Platz für Politiker ist das Wahlplakat. Dort ist er tragbar, geräuschlos und leicht zu entfernen." Vicco von Bülow aka Loriot.


  • Hallo zusammen!

    Ich habe mir diesen threat genauer angesehen, weil ich auch an Transatlantikbriefen aus der Zeit interessiert bin, allerdings nicht nach/von Frankreich. Da hier Fragen gestellt wurden bezüglich der Gebühren, mit welchem Schiff etc. möchte ich auf "Standardliteratur" dazu hinweisen. Mag sein, dass diese bekannt und sogar vorhanden sind.

    Fahrpläne der verschiedenen Schifffahrtslinien findet man in "North Atlantic Mail Sailings 1840-1875" von Hubbard/Winter.

    Beschreibungen/Erklärungen zu/von Briefen zu den unterschiedlichen Verträgen etc. in "Understanding Transatlantic Mail" von Winter (2 Bände).

    Seit dem Wochenende ist mir bekannt, dass Winter in 2022 ein weiteres Buch herausgebracht hat. Titel "North Atlantic Non-Contract Steamship Sailings 1838 -1875". Bei meiner Suche im Internet konnte ich bisher dieses nicht finden. Es wird aber von einem Händler in den USA angeboten "in stock" in seinem Newsletter. Auch bei den Buchtipps der Phila. Bibliothek in Hamburg wird es besprochen https://www.philatelistische-bibliothek.de/category/buchtipps/

    Nirgends habe ich eine ISBN Nummer gefunden, aber eine Buchhandlung (in Deutschland) konnte mir diese nennen. (Suche danach auch ohne Erfolg)

    (ISBN 978093358062) Korrekt??

    Diese Literatur ist wirklich empfehlenswert! (wenn man sich intensiver mit diesem Thema beschäftigen möchte).

    Wenn es um Abfahrten von New York geht, lohnt sich ein Blick in die "Library of Congress" in Washington, D.C. In den digitalisierten Zeitungen nachsehen.

    Search results from Newspaper, Available Online
    Search results 1 - 40 of 2162433.
    www.loc.gov

    Für Europa gibt es den Verbund "Europeana" auch mit digitalisierten Zeitungen. Ein Verbund verschiedener Bibliotheken aus einer Reihe europäischer Länder. https://www.europeana.eu/de/search?page…per&view=mosaic

    Welchen Zeitraum (Beginn) diese umfassen, weiß ich jetzt nicht.

    Ich weiß - wieder "zu viel Information".

    Viel Spaß beim ausprobieren!

    Jürgen

    US German Sea Post

    US Sea Post

    Canal Zone RPO

    Mitglied bei ArGe USA/CANADA und Canal Zone Study Group

    Stampless Cover aus dem 19. Jh. zwischen den USA und Hamburg/Bremen

    "Meine" Website: http://www.some-usa-philatelics.de/

  • Franz,

    Very interesting US to France cover! It looks like it took the Cunard Line sailing on the Adriatic. The Adriatic was actually part of the Galway Line, but Cunard contracted with it to carry this mail sailing.

    What gets my attention is the fact that it appears to have entered France at LeHavre. It is more typical for a US to France item that was taken via the Cunard Line to enter at Calais, unless the letter was destined for a location near LeHavre. This was sent to Paris, so I wonder if an explanation can be found for this routing?

    Thank you for sharing!

    Rob